٠٣ يناير ٢٠٠٨

جزيرة قرصاية
*****
نظرتان لهدف واحد وترجمه للحريه السلبيبه



ذهبنا يوم الاثنين الماضى لمساندة اهالى جزيرة قرصايه ... وللتضامن معهم ... ضد فساد الحكومه المصريه ..
والقصه باختصار لمن لا يعلمها : ان الحكومه المصريه العميله .. ترغب فى تهجير اهالى جزيره ف النيل " بجوار ش البحر الاعظم "...تريد الحكومه طردهم من مساكنهم واراضيهم وقطع سبيل رزق من صيد الاسماك من المساحه المائيه المحيطه بهم ... تريد الحكومه العميله تهجيرهم من مساكنهم وبيعها لمستثمرين اغلب الظن انهم اجانب لاقامة مشروعات سياحيه لن يستفيد منها غالب الشعب المصرى وستعود بالنفع على فئه ضئيله هم من الاصل الذين يسعون الى بيعها الآن ... اما الشعب المصرى فليذهب الى الجحيم ولتهجر الاسر المصريه البسيطه من مساكنها ولنقطع عليهم سبيل للرزق ممن صيد الاسماك ...
ولكن ما النتيجه ؟!
يوم سىء التنظيم .. وشعرت ان كل القادمين و كأنهم قد جاءوا للنزهه ليس اكثر... وغالبهم رحل سريعا ولم يستفد اى من السكان من وجودهم ... كان هناك بعض اللمحات الايجابي ه.. مثل اشعار شاب جرىء" حسين .." ... والملحن "ايهاب شوقى" قدم بعض الاغانى عن المقاومة ووحدة الصف كان شىء ايجابى ... ولكن غالب القادمين للمسانده كانوا قد رحلوا ولم يستمعوا لا لأشعار او لأناشيد النضال والمقاومه ... جاءوا لالتقاط بعض الصور ورحلوا ... ولم يستفد من وجودهم سواء اكانت القضيه او ساكنى قرصايه البسطاء

ولكن المطلوب من جموع شعبنا:
أن نظل ثابتين على موقفنا ونذهب لمساندة اى مقهور او مظلوم بداخل وطننا العربى و الاسلامى ونذهب للتضامن مع اى مواطن فى مصر يعانى من فساد الحكومه او عملاء الصهاينه ... دون النظر لشخصه هو او دونما النظر لأى من القادمين معنا ... ونبحث ع مساعدته مساعده ملموسه يشعر بها حسب تفكيره وبساطته ما سردته عن هذا اليوم كان تعبيرا عن امر استفزنى واحببت ان اشارككم فيه ... ولكن لا اريد ان ينعكس الامر و نتراجع عن الايجابيه والاهتمام بمن حولنا والمساهمه فى حل مشاكلهم ...
بل ما اريده هو ان نشارك ونتضامن ولكن بايجابيه وان تكون بداخلنا الروح والعزيمه اللازمه لذلك ... وبدون تلك الروح فليس للأمر برمته أى معنى

وليكن هدفنا هو الله "تعالى"وحده
****

هناك تعليقان (٢):

paranoia,magnetic & dramatic girl يقول...

البيت بيت ابونا والغرب يطردونا..ده مش غريب علي الحكومة انها تطرد ناس وتاخد ارضهم وتديها للغريب..
حتي لو كانت الناس دي معدمة..
سوء التنظيم ده مش غريب علي المصريين..احنا في كل حاجة بنظمها غلط..ولو نظمناها صح بتبقي حاجة تافهة..زي مثلا احتفال سنة 2000..ياه اتصرف عليه ببذخ شديد..حاسة انه كان حدث تانفه ..الفلوس دي اولي بيها اهل مصر مش حاجة تافهة حتي لو السياح هيجوا ويدفعوا..انا مش قادرة انسي الاحتفال ده..وحاجات كتير غيره..
اهل القرية دول ياشبل ملهمش غير ربنا..وندعي قلب الحكومة يحن عليهم..
انا نفسي اشارك في اعمال تطوعية والله بس عارف انا نفسي حد يبقي معايا ويساندني علي الصح..بس انا مش لاقية حد عاوز يشارك في حاجة صح..نفسي كل الشعب يبقي ايد واحدة..بس ياشبل لو كان المصريين ايد واحدة والعرب كلهم ايد واحدة كان زمان فلسطين اتحررت والعراق مكانش حصلها الي حصل..
كان مرة عمي بيقول:الشعب المصري عاوز يتحكم بالكرباج..اتخضيت لما قال كده..بس لا طبعا رأيه غلط..اذا كان علي الكرباج فهو موجود وجنبه الحديد والنار هو مش شايف تعذيب المصريين وكبت حريتهم.؟؟احنا محتاجين عمر بن الخطاب..قائد زيه.. انا مش هتنازل عن الرأي ده..لو كان عندنا واحد منه كان عرف ياخد بايدينا ويعلمنا ازاي نبقي ايد واحدة..كان الظلم مات والعدل ساد..
شبل انا موجوعة اوي لان موضوعاتك في الصميم..وجت علي جروح المصريين

غير معرف يقول...

كلامك بيحسسنى انه فى امل رغم انى مفتقداه

بجد انا كمان نفسى فى سيدنا عمر بن الخطاب..لن ارضى عنه بديلا
كان بيبكى لو حس انه مقصر فى حاجه بسيييييييطه
لو شاف حالنا دلوقتى هيقول ايه